REI


för er som inte känner till det så köpte jag ett par pjäxor från ett amerikanskt företag när jag gjorde min första säsong här. Det var ett par Garmont Endorphin och är än idag den mest komfortabla skidpjäxan jag haft, grymt skön! Men de har verkligen kvalitetsproblem på Garmont för efter ca 20-25 skiddagar började de strula för mig med trasiga spännen och dylikt. Jag hade tidigare samma sko i en tidigare årsmodell och på den lossnade hela skaftet från själva skodelen efter 25-30 skiddagar vilket inte är helt okey för en pjäxa som på svenska marknaden kostar >6500 kr?

Hur som helst, nog pratat om den dåliga skokvaliteten och mer prat om REI och deras kvalitet på kundservice!

Jag köpte alltså de här skorna för ganska precis två år sedan efter att ha letat på nätet och funnit dem på deras onlinebutik. Dock fanns de inte kvar där men ett par kunde de få fram från butiken i Denver, Colorado. Så jag ringde dem och lämnade mina kontouppgifter i telefonen och någon vecka senare hade jag mina pjäxor skickade via Lasse Måttgård i USA.

Jag har känt till REIs policy som är "100 % satisfaction guarantee" lite smått och mailat dem om detta. Så när jag nu hade vägarna förbi Seattle här om dagen tänkte jag att jag tar med mig skorna och ser om det går att lämna in dem hos dem - ett litet problem bara, den enda bevis jag hade på att jag verkligen köpt skon hos dem var en två år gammal mailkorrespondens med deras salesavdelning eftersom de vid tillfället debiterat mig felaktigt för skatt...

Som ni hör var detta lite av ett långskott kan man säga. Men jag stegade iväg till customservice i butiken och berättade om mitt problem och att jag ville lämna tillbaka mina pjäxor till dem då jag defacto inte var 100% nöjd...den trevliga tjejen bakom disken blev lite osäker och ringde sin chef. Chefen kom ner från kontoret och jag fick förklara för honom varför jag nu efter två års användande inte längre var nöjd med pjäxan (för det tyckte tydligen han var en berättigad fråga?)? Jag taggade till och sa att, "ja första året var det ju inte så stora problem med pjäxan eftersom jag bara hann köra dryga 20 dagar med dem" men att jag efter förra säsongens konstanta poppnitande av spännen och dylikt ledsnat och köpt nya pjäxor och därför tänkte höra mig för om möjligheten att lämna tillbaka dem då de ändå hade denna policy.

Han granskade mina utskrifter på mailet som bevisade (om än något vagt) mitt köp på Denverbutiken. Efter en stunds prat och diskussion förklarade han att de i vanliga fall absolut inte skulle ta imot denna reklamation då det krävdes kvitto eller liknande som bevis men att han skulle fixa det.

Så jag fick helt enkelt välja mellan att få nya pjäxor (vilket inte kändes aktuellt med de nya jag redan har) och att bli ersatt för pjäxan - enkelt val, jag fick tillbaka nypris på pjäxan efter två års användande och 500 USD i fickan, kanshing! Det kanske bästa är att jag slipper släpa på dem hem igen och tappar därmed ca 5kg i packningen vilket kan bli riktigt viktigt vid incheckningsdisken om en dryg vecka!! :)

REI - vilket företag! Helt grymt!

(slutade med att jag köpte en ny Garmin träningsklocka då jag tappat bort min på berget här om dagen...)

så plus minus noll nästan...

//M

Kommentarer
Postat av: Per Nyberg

Fan sudden. Inte visste jag att du hade blog! Kul läsning och fin deal på pjucken :P



Peas!



Ps...mer film!

2012-02-27 @ 09:26:52
Postat av: sunken

Hehe, ja du Per - i eftermiddag har man gått och blivit den mest hatade personen i Revelstoke, får akta mig för stavar i ryggen och lavinsonder i ögat...har fått några nya fans från gruppen "nordic skibums" som tydligen inte gillar att jag drivit hårt med dem och gjort mig "rolig" på deras bekostnad...men som sagt, hellre ökänd än okänd eller hur var det nu? ;) Blir ingen mer film här, då jag enligt en riktig skidexpert som uttalat sig i em om mina filmer tycker att jag åker kass och är rent värdelös i allmänhet....så film får vänta till senare :P

2012-03-03 @ 06:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0