Last spike!

Det är namnet på den lättaste pisten som Revelstoke Mountain Resort har att erbjuda, om man ska tro på pistkartan och alla skyltarna. Det är egentligen en lång transportsträcka som sveper igenom hela södra sidan av berget. Men när man tävlar ner, sittande i störtloppsställning (orkar inte vara sittande hela vägen dock) och med en snitthastighet på 50 km/h är det en av de tuffaste utmaningarna man kan få för sina lårmuskler här omkring!
 
Last spike - inritad med mangenta. Inte mindre än 15,2 km lång.
 
Åket börjar vid toppen på 2225 m höjd och avslutas nere på 512 m. En vertikal fallhöjd på 1713 m som sprids ut över 15200 m.

Dagens sista åk blev en tävling mellan Norge och Sverige och ni kan ju gissa vilket land som tog hem medaljen? För att göra det lite mer spännande hade jag sponsrat Tor med en tuneing av hans skidor (slipning, valla etc.) dagen till ära med vad hjälpte det när Newtons 2:a lag fick jobba med mina 100 kg....
 
En ganska lätt seger faktiskt och vi har spelat svenska nationalsången hela kvällen. Vi blev dock smått chockade när vi stoppade klockan och såg att det tagit ca 18 minuter att ta sig ner....inte undra på att låren nu känns som ett par ruttna stockar i piteälven.
 
I morgon kväll ska jag och norrbaggen vara babysitters för en obstinat liten tvåårig tjej - får se hur det går?!

Face shot

Skidnördar har ett eget vokabulär för att beskriva för varandra olika förhållanden på snö, lokaliseringar av åk etc. Ett ord som är brukligt är face shot. Ett annat är skiiers left.
 
Vi koncentrerar oss på det första ordet. Som ni kanske förstår handlar det om att få något i ansiktet? Och det handlar givetvis om inte vad som helst - det handlar om lätt, fluffig nysnö som allmänt kallas för powder.
 
Det närmaste jag varit ett face shot detta år var när jag slängde mig i snödrivan utanför Taras hus på väg hem från en halvmisslyckad partykväll nu i afton. Jag fick i alla fall snö i ansiktet och det var den första gången det hände på denna tripp. Satans så frustrerande!
 
Till vänster: Från förra resan till väst, min vän Erik får ett härligt snösprut i ansiktet. Till höger: Årets försök att få snökristaller högre upp på kroppen än ankeln. Resulterade i blöta jeans och skrapsår i ansiktet.
 
 
 
 

Jag är inte (?) bitter...

Livscoachen Jocke Nilsson tyckte att jag var lite för positiv i mitt förra inlägg så jag ska försöka gå honom till mötes och träffa mitt sanna jag, den bittra norrlänningen. Sorry "livscoachen" - skyller förra inläggets glada ton på skadeglädjen...
 
Jag har nu varit här i ganska exakt 2 veckors tid och det har kommit ungefär 4 cm snö under denna period. Jag skulle kunna försöka förklara för er där hemma som inte vet bättre, exakt hur lite de 4 centimetrarna påverkat kvalitén på skidåkningen positivt men jag orkar inte ens börja. Det är rätt och slätt tragiskt och jag kan inte riktigt förstå vad jag gjort för fel - har jag haft det för bra förr? Är det karma? Jag tycker ändå att jag brukar vara ganska bra på att hålla upp dörrar åt äldre, ge min sittplats åt en pensionär på bussen etc. Fast jag åker aldrig buss iofs.
 
Som om det inte skulle räcka med att det INTE blir någon lössnöåkning att tala om så är dessutom pisterna fullständigt värdelösa. Anledningen: 3 av 4 pistmaskiner är trasiga och det är visst lite dåligt med deg i bunken så det är tveksamt om de kan fixa dem. Inte så konstigt att kassan sinar när det är typ 200 pers på berget. Jag har tidigare år klagat på att det varit för mycket folk och svenskar i synnerhet men nu är det nästan så man får lite torgskräck i stället. Konstigt hur det kan svänga.
 
Den bristfälliga skötseln av pisterna medför stenhårda och isiga pister samt puckelpist. Inget av dessa underlag är speciellt gynsamt när det kommer till mitt val av utrustning för säsongen. Mina Icelantic Gypsy har förvisso bra skärpa på stålkanterna men jag är för feg för att lägga upp dem på kant i isig, brant pist och bara köra på. Det går typ 100 km/h efter två svängar. Vid hasande runt i puckelpist är de helt enkelt för breda med sina 125 mm i midjan, de får inte plats båda två i gropen. Hade jag vetat detta hade jag tagit med mig mina raceing storslalomskidor eller kanske cyklopet och flugit till Hawaii och snorklat i stället?
 
I helgen började man dock prata om ett snöfall på väderkanalen. Hoppets tändes. Inga större mängder men tillräckligt för att få tillbaka skidglädjen iaf och kanske tura ut i lite backcountry. Det var tanken att det skulle börja snöa ikväll och snöa onsdag-torsdag. I eftermiddags ändrades det till följande:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trace betyder "spår" av snö...dvs. motsatsen till kräksnöa - me dont like!
 
Det enda positiva med denna rapport är att det med största sannorlikhet inte blir någon 600 meters line up två timmar innan liften startar. Vi kommer att ställa klockan i morgon och se om det trots allt kommit någon snö under natten vilket man gör genom att kika på webcamen för Gnorm - the powder gnome. När han inte syns under all snö betyder det löjliga liftköer och mycket snö.
 
Gnorm skulle behöva försvinna 2-3 gånger sin egen höjd
innan det blir åkbart igen
 
Dessvärre skulle han behöva begravas 2-3 gånger sin egen höjd innan det skänker någon större glädje till oss. 6 cm på torsdag...orkar inte ens börja förklara hur lite det betyder för bergets snöupplevelser just nu.
 
Jag köpte simglasögon idag och simmade 30 längder i basängen. Får satsa på årskort på simhallen i stället. Kanske göra säsong där?
 
Goddamnit! Over and out!
 

"you where doing 134 in a 90 zone"

Tor Öystein är glad! Lättad och otroligt förbryllad.
 
Anledningen är att en överträdelse av fartbegränsingen med 44 km/h i sitt hemland Norge troligen hade renderat i ett indraget körkort på plats och en fet bot på minst 15 000 NKR. Konsekvenserna om man blir "pulled over" av Rockey Mountain Police är något mildare...
 
En halvnervös Tor Snyggve - noterbart skuldmedveten när han spanar i backspegeln
efter polisbilens blåljus.
 
Polisbilen kom från ingenstans - stod bakom en 2 meter hög snödriva och sköt på oss med laser. Den påtagliga inbromsningen förbi gömstället till trots kom konstapeln som skjuten ur en kanonkula efter oss. När det började blinka blå/rött i backspegeln blev det smånervöst i vår F150. 
 
Varför dröjer han så länge - verkar bli en lång bot...
 
Efter någon minuts väntan knackade en trevlig konstapel i sina bästa år på förarruntan och förklarade att "you where doing 134 in a 90 zone". Tors desperata försök att skylla på att vägarna var så bra och torra viftades bort med ett "there is still a 90 zone". Efter att ha fått bokstavera sin hemadress blev det ytterligare en väntan innan konstapeln återigen stod vid bildörren och klargjorde den ekonomiska skadan...
 
Norrbaggar har tydligen 50 % rabatt på fortkörningar i Kanada.
 
Konstapeln berättade att normalt sett skulle bötern ligga på 300 dollar (fortfarande magiskt billigt jämfört med den norska prisbilden..) men att han satt ner hastigheten till 105 km/h för att komma ner till en lämpligare nivå på 150 dollar (15 km/h över speed limit). Han avslutade med "please slow down". 
 
Sen var vi hyffsat laglydiga - i alla fall runt nästa kurva då han försvann ur backspegeln. 
 
Skriver en trudelutt sen om vår roadtrip.

Luleå på kartan!

Här sitter man och dricker en lokal pilschner i fotöljen efter en hård dag på berget som jag kanske berättar lite mer om senare. Har väderkanalen på snurr som sedvanligt och skall precis fälla tillbaka ryggstödet i liggläge när bilder från Lulea, Sweden dyker upp på TVn....

Hur coolt är inte det?!
 
Fram me kameran - klick, klick, klick! Lulea, Sweden - joråsåatte..!
 
Kanadickerna var uppenbarligen mäkta  imponerade över instrumenten som tillverkats i is ute på Gülzauudden ca 500 m från min lägenhet....de hade dock inte riktigt koll på läget. De sa att "the consert will be held at the icehotell, just outside the artic circle"....sedan konstaterades det att det var bland de kallaste platserna i landet. Kanske man borde kontrollera sina källor? Det är ju trots allt journalistik de sysslar med?
 
Men ändå - Swedish Lapland levererar! :-)
 
Jag och Tor tar nog en liten roadtrip över helgen till Sundree som ligger norr om Calgary och hälsar på ett äldre par som heter Sylvia och Gary. Tors kompis Jörgen bodde hos dem när han var i Kanada ett år och studerade på högstadiet. Hälsade på dem innan vi åkte hem första året jag var här.
 
Trevlig helg på er! 
 
//M
 

Syndabock?

 
Jag är oftast väldigt självrkritisk och kan se mina egna brister - skyller sällan eller aldrig på andra MEN:
 
I oktober/november eller kanske rent av ännu tidigare i höstas började jag prata med en kompis som går under alias J.P. (som vinet..). För att inte peka ut någon särskilld kan vi leka att hans riktiga namn är Jean Pierre. Vi pratade länge om att besöka Japan men biljetterna och boendet bokade inte sig själv och när sedan pratet skulle omsättas i praktiska gärningar och faktiskt boka saker och ting så var det ganska skralt med boendealternativ...
 
...så vi funderade lite till. Där någonstans, strax innan lucia, genomförde J.P. en knäoperation och med sin sjukutbildning från militären ställde han själv diagnosen att 10 dagar rehab skulle räcka gott för att komma tillbaka och åka skidor i Januari. Det höll dock inte läkaren med om speciellt mycket och beordrade ca 6 veckor rehabilitering. Ridå ner. 
 
Som tur var hade jag haft lite parallella konversationer med prinzen av Trondheim så jag hade en back-up plan att åka till Kanada om det sket sig med Japan, eftersom prinzen deklarerat att han skulle vara i BC i 7 veckor med en hyrbil.
 
Det var lite så jag hamnade tillbaka i Kanada i vinter och det är därför jag nu upplever den längsta torrperioden i mannaminne i hela nordamerika....jag känner att jag har svårt att själv ta på mig skulden för att naturen är onormal och vädermönstrena är knepiga. Men hade det inte varit för min vän J.P. hade jag nog också fått fluffa runt i de 527 cm snö som föll där i början av januari (på ca 2 veckor)....så jag har en klar uppfattning om vem som är min syndabock! :-)
 

Allt går att köpas för pengar heter det...?

Och många blir ju lyckliga av att shoppa, så i rent preventivt syfte beställde jag lite prylar strax innan jag for. Ett par nya googles från ebay (Smith IO/X). Blir så imponerad när det fungerar så pass smidigt med affärer över nätet. Vet inte om jag bara haft tur eller om jag medvetet valt att handla av seriösa säljare. Men jag aldrig haft problem med någon transaktion...så även denna gång. Peppar peppar ta i trä!
 
Nya prylar - goggles från Smith Optics (IO/X) med två linser.
 
Väderprognosen är fortsatt inget annat än deprimerande - ett mindre snöfall skall passera under veckan men inget riktigt. Vi börjar snart snegla mot norr där det tydligen finns lite snö....Alaska är ju bara 2 dagars körning bort...
 
Annars får vi börja beställa mer prylar från Ebay?!
 
Ha det gött! 

I like snow

John och Christines granne har saken klart för sig - jag håller med!
 
Jag har de senaste veckorna, innan min avresa, suttit och småmyst och följt snörapporten för Revelstoke och ja hela västra Nordamerika om jag ska vara helt ärlig. Det har minst sagt sett riktigt bra ut med ett konstant snöande och 15, 18, 24 centimeter per natt i en veckas tid. När sedan min flygresa hit löpte på som en väloljad dragkedja tänkte jag att det här blir ju ingen rolig blogg - ingen stor konstnär har någonsin lyckats skapa något vackert i ett glädjerus (?). Det är i de svåra tiderna som allt vackert föds!
 
Nu har det slutat snöa - I don´t like! som Borat skulle ha sagt....
 
Kikar man i väderprognosen, som jag uppdaterar 2-3 gånger i timmen för att kunna skymta en gnutta tivel i det eviga solskinandet, så ser den ut så här....
 
En minst sagt deprimernade väderprognos...
 
Om man klär sig i jeans, stoppar in byxbenen i pjäxskaften och hasar runt i pisten sippande på öl så kanske vädret skulle vara perfekt men det är inte riktigt därför jag är här. Jag vill helst inte se handen framför mig och då är det fan inte okey med sol, hög freezing level och "nil" i nederbörd...
 
Bristen på nysnö, puder, pow eller vad man kallar det har gjort att jag från början haft möjligheten att trimma in mina lår lite i de hårda och ojämna pisterna som Revelstoke erbjuder. Hittills har jag nästan velat gråta när vi kommit oss ner till bilen ca 1700 fallhöjdsmeter senare - låren spränger av mjölksyra och det gör ont!
 
Eftersom hela regionen har samma typ av väder tog jag beslutet att köpa mig ett årskort här i Revy då vi troligtvis inte åker iväg någon annanstans så länge vädret är som det är. Liksom ingen mening med det. Vi gör dock det bästa av situationen och har åkt några timmar per dag, turat ut i backcountryn för att hitta en gnutta orörd och ej solpåverkad snö. Sen tar vi det lugnt nere i byn och kanske slappar lite på badhuset i hot tub;en...
 
Snövallarna på baksidan av John och Christines hus - Ringo med fullt fokus på bollen.
 
Jag ska inte klaga - hade ju kunnat vara hemma i -30 och fått jobba i stället!!? :-) Men det är svårt att inte bli lite bitter när man får rapporter från Japan (dit jag från början hade tänkt att åka men mitt resesällskap sköt ut sig..;-) ). I Niseko har de fått drygt 5 meter snö senaste 15 dagarna....det är fan sjukt det!
 
Nu ber vi gemensamt till vädergudarna tycker jag! Bamesekram! // Sunken
 
 

Örnen har landat

Kamrater!
 
Min resa började på ett näst intill osannolikt bra sätt redan vid bagageinlämningsdisken på Kallax (Luleå) flygplats kl 06.1 där en vänlig kvinna körde igenom mitt bagage hela vägen från Luleå till Vancouver utan att jag behövde betala en krona för extra bagage (skidfodral etc.). Det är lika förbryllande varje gång man åker iväg med stort bagage...på Arlanda har jag klarat mig från att betala en gång men annars har det kostat minst en 5-hunka..
 
Eftersom det nästan lät för bra för att vara sant så ägnade jag ca 5 minuter med Movits! - "halvvägs" i lurarna, nere vid bagebandet på arlanda inrikes utifall att mina prylar skulle dimpa ner där. Det gjorde dem inte så jag begav mig raskt till utrikes och fixade med det sista på min att-göra-lista. Det vill säga chippa in lite CAD (canadian dollars).
 
Resan flöt på riktigt bra hela vägen och ett halvfullt plan över atlanten möjliggjorde att jag kunde bre ut mig i de flesta riktningarna. Hade gärna blivit uppgraderad till första klass där stolarna är något bredare så min hockeyröv fått plats mellan armstöden på ett något mer bekvämt sätt men man kanske inte ska be om allt för mycket när man betalat 1100 kr för biljetten? Jag fick trots allt mat och dryck...
 
En vy under vingen - någonstans kring Trondheim, Norge. Konstaterar att man åker lite över ån efter vatten så att säga - ganska mycket fina berg hos vår granne i väst!
 
Någon timma senare passerades Grönlands glaciärer under vingen - vackert färgad av solnedgången!
 
I Chicago gjorde jag mitt bästa för att fördriva de 5 timmarna som var planerade på marken innan vidare resa mot Vancouver. Ungefär här började tröttheten slå in ordentligt - av flighten upp till Vancouver kommer jag inte ihåg mer än att jag klickade i säkerhetsbältet och det var tur det för flighten var grymt obekväm i ett fullt plan sittandes bredvid en tjockis med mitt handbagage nere på golvet under mig....tur att jag är bra på att sova helt enkelt! 
 
Någon timma på Vancouver flygplats och sen satt jag i ett litet propellerplan påväg till en kanadensisk håla där alla på planet verkade känna varandra, inklusive personalen ombord. Så äntligen efter ett drygt dygn på resande fot var jag framme i Kelowna där min norske sidekick Tor Öystein stod redo att köra mig de sista 20 milen med vår hyrbil (en Ford F150 pickup) till Revelstoke. 
 
En mycket trevlig känsla av att "komma hem" spred sig inom mig när vi körde över bron över Colombia river och in i stan. Eftersom jag inte ville väcka mina kanada-päron John och Christine så sov jag första natten hos Tara där Tor Öystein bor. Några timmar på kudden och sedan blev det uppstigning och besök i skidbacken!

RSS 2.0