Snöblind?

De senaste dagarna har jag faktiskt åkt skidor. Följande saker har konstaterats:

1. Nordamerikaner är ett jävla folk, det skall tjoas och tjimmas i tid och otid! Wheeeeiha, awesome duuuude!
2. Snowboardåkare har inget existensberättigande. (Här sparkar jag eventuellt mig själv på pungen då jag defacto har en bräda undangömd från mitt tidigare liv nere i källaren)
3. Kanadensiska snowboardåkare har om möjligt ännu mindre existensberättigande.
4. Myggor har existensberättigande om man jämför med 1, 2 och 3 ovan. Men här i Revelstoke har de svårt att överleva pågrund av klimatet på vintern.
5. Det är åt helvete för lite puder på berget.
6. Norrmän har ALLTID skägg och färgglada overaller av märket Sweet.
7. Puckelpist i tajt skog är inte idealt före för mina Duke207.
8. 1713 fallhöjdsmeter är bra mycket mer än försäsongens blygsamma 210 meter i Kåbdalis.

Trots att vädret varit lite halvkass med bitvis ganska dålig sikt så har skidåkningen varit helt okey, över förväntan faktiskt med tanke på förutsättningarna - det har inte snöat på två veckor. Lite turande har vi ändå försökt oss på för att få lite andra förhållanden än piståkning. Inte mer än 15 minuter ut från liftområdet kan man ändå få lite sköna åk även om det inte handlar om något champangepuder. Bilderna nedan visar processen att montera stighudar, trixet med att få ner dem i påsen när man turat klart och hur glad man kan bli när man väl får ner dem i påsen...

1.

2.

3.

Efter regn kommer solsken är ju ett känt uttryck liksom lön för mödan. I south bowl väntade ingen sol men skaplig åkning trots allt som gjorde hajkandet ut värt besväret. Viktor, för dagen utsedd till Kameraman, åkte först och sen åkte Therese med fin position ner för berget rakt ner i mjölkglaset (såg ingenting). Tur att mina erfarna bergsguider och fotteam krattat i manegen åt mig så att det bara var att krypa ihop och köra när det var min tur att åka. Helt okey med svenska mått mätt var åkningen och det blev två svängar ut dit. Benen kändes dock som telefonstolpar när vi 35 minuter senare tagit oss ner till bottenliften.

Denna dag var snarlik åkningsmässigt fram till eftermiddagen då det började kräksnöa, Min andra pjäxa valde dessutom att lägga ner, jävla Italienare som väljer att sätta en nit i Aluminium på stället med värsta påkänningar från moment och krafter. Har börjat snegla på nya pjäxor men skulle helst undvika om det går. Man blir less när sånt händer, och det är fan inte fössta gången heller! Nu hade ju Peter, min verknadsmekaniker, gjort i ordning en reservdel så det går bra tillsvidare. När vi dessutom kom upp till South Bowl igen hade det kommit 5-10cm snö vilket var riktigt najs!

Efter att ha bränt av omotiverat mycket family guy på DVDn senaste kvällarna (den ända DVD boxen vi har) började vi prata så smått om annan underhållning. Smått självkritiska konstaterades i liften upp att avsaknaden av skidfilmer  i källaren är total (varför har ingen tänkt på det?). Därför tillsattes en utredningsgrupp att på bästa sätt införskaffa detta. Min förkärlek till e-bay där man kan hitta allt man behöver och inte behöver gjorde undertecknad till utredningsledare. Med motiveringen "kan man hitta en träslev som Elvis gjort i slöjden och som idag används av en strålskadad balt för att göra klappgröt så måste detta gå" skred jag till verket och har nu lagt bud på ski patrol 1, ski patrol 2, aspen nånting...det får räcka till en början helt enkelt. Sen borde vi ju ha sällskapsresan 2 men det blir nog kanske svårt att hitta på e-bay.

I natt kommer Georgie Boy - han är ju yngst i gänget så han ska vi hunsa, skönt!
Later!

Kommentarer
Postat av: Dalle

10 cm, mindre än i måttsund alltså. Revelstoke överskattat?



Det gläder mig att se att du skaffat en anständig ryggsäck;-)

2010-02-02 @ 09:52:39
Postat av: Stig Hud

Gillar inte påsen

2010-02-02 @ 12:28:20
Postat av: Dalle

Förresten, har du fått mitt tillstånd att kröna sidan med en bild jag tagit? Den var ju rätt bra, men den lär väl bli brädad av någon bättre under din resa antar jag.



Nu har jag smackat upp lite stillbilder på min facebooksida.

2010-02-02 @ 18:37:29
Postat av: VästSverige

Skönt att veta att du är i form och dissar alla utom "riktiga" Lulebor (och myggor då, även om ni är lite lika, ganska irriterande och alldeles för många)!

Förutom att det inte är något puder (och inget på gång än) verkar det vara rätt skönt väder enligt yrno iaf, eller är det som på Sveriges framsida? Här har vi fått några dec hyfsat puder faktiskt men fallhöjden 3 m på stjärtlappen går lite för fort.

Ser fram emot en beskrivning av vad stan har att erbjuda. Åker ni bil, taxi, buss eller är det hästarna som får jobba?

2010-02-03 @ 07:36:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0