Norgedräparen

God morgon Sverige!

Nu ska jag berätta lite om kostintaget på berget. Då det finns begränsade möjligheter att ta med ett elverk och en microvågsugn ute på turen har matsäcken bestått av en ordentlig macka, en thermos med varmvatten för att göra i ordning lite nudlar i en kopp samt den klassiska apelsinen såklart. För att boosta energin efter jobbiga stigningar brukar jag även ta med mig en snickers eller liknande. Detta gör att jag går back ungefär 672 kalorier per dag vilket tär på mina fettreserver.

Norrmän är kända för att aldrig äta varm lunch utan kommer släpande med sina smörebröd (mackor på svenska) i tid och otid. Då vi umgåtts med våra kära grannar i väst en del på senaste tiden har jag ju givetvis varit tvungen att kliva upp ett snäpp när det kommer till lunchmackan. Iofs inte så svårt att slå en macka som ser ut något sånt här.

"Norgedräparen" är dock en dubbelmacka bestående av två skivor "grovt" bröd, whipped majjo, sallad, skinka, cheddar ost, (fast oftast stekt ägg), senap, tomat.

Ingredienser för norgedräparen

Två rostade brödskivor

Majjo på en av skivorna

Applicera krispig sallad, mängd efter behag

Lägg omsorgsfullt två skivor med rökt skinka (helst blackforest skinka) på sallandsbladen

några strängar med senap direkt på skinkan

skär till några skivor cheddarost och täck skinkan

Ett par, tre svulstiga skivor tomat

lägg på locket och Vollá, en schysst lunchmacka som gör de flesta avundsjuka

Kommentarer
Postat av: Axl the little man

Det ser riktigt nice ut. Dock har jag ett litet tips som kan motverka din viktnedgång som beräknats till 4,7 kg på åtta veckor enligt gängse forskningsrön (givetvis med viss reservation för att du bara "dragit till" med antal kalorier)! Så till tipset. Vad händer om du brer ett tjockt lager (motsvarande 112 gr) av det där läckra d.....-färgade gomsättande jordnötssmöret på varje macka?! Skulle tro att det gör susen nerför backen hela vägen till vågen.

2010-03-06 @ 09:53:03
Postat av: Emma

Hej Martin! Det verkar som du har det riktigt bra. Vad härligt det verkar att vara ute och röra på sig hela dagarna. Härhemma är allt mkt bra eftersom vi precis köpt vårt drömhus! Du vet, precis det arkitektritade huset på slipvägen på guldkusten som vi spanat på i 1,5 år nu! Vi är så glada! Det ska totalrenoveras och vi flyttar inte in förrän det är klart och det ser ut att ta ett par månader. Längtar! Kramar till dig! //Emma

2010-03-07 @ 21:11:53
Postat av: Mia

Åh Gud va' sugen jag blir, smörgåsgalen som jag är!

Har inte ätit en macka (med ett par undantag vid festliga tillfällen) på 5 veckor nu… Men den där skulle nog dräpa även mig.

Och hade jag stått på skidor som du hade jag nog sett ut som en lyktstolpe. Får glädja mig över de 3-4 kilo som försvunnit... ;)

Nu väntar jag bara på nästa roliga blogginlägg - som helst inte handlar om kolhydrater!

2010-03-08 @ 16:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0