Jag är inte (?) bitter...

Livscoachen Jocke Nilsson tyckte att jag var lite för positiv i mitt förra inlägg så jag ska försöka gå honom till mötes och träffa mitt sanna jag, den bittra norrlänningen. Sorry "livscoachen" - skyller förra inläggets glada ton på skadeglädjen...
 
Jag har nu varit här i ganska exakt 2 veckors tid och det har kommit ungefär 4 cm snö under denna period. Jag skulle kunna försöka förklara för er där hemma som inte vet bättre, exakt hur lite de 4 centimetrarna påverkat kvalitén på skidåkningen positivt men jag orkar inte ens börja. Det är rätt och slätt tragiskt och jag kan inte riktigt förstå vad jag gjort för fel - har jag haft det för bra förr? Är det karma? Jag tycker ändå att jag brukar vara ganska bra på att hålla upp dörrar åt äldre, ge min sittplats åt en pensionär på bussen etc. Fast jag åker aldrig buss iofs.
 
Som om det inte skulle räcka med att det INTE blir någon lössnöåkning att tala om så är dessutom pisterna fullständigt värdelösa. Anledningen: 3 av 4 pistmaskiner är trasiga och det är visst lite dåligt med deg i bunken så det är tveksamt om de kan fixa dem. Inte så konstigt att kassan sinar när det är typ 200 pers på berget. Jag har tidigare år klagat på att det varit för mycket folk och svenskar i synnerhet men nu är det nästan så man får lite torgskräck i stället. Konstigt hur det kan svänga.
 
Den bristfälliga skötseln av pisterna medför stenhårda och isiga pister samt puckelpist. Inget av dessa underlag är speciellt gynsamt när det kommer till mitt val av utrustning för säsongen. Mina Icelantic Gypsy har förvisso bra skärpa på stålkanterna men jag är för feg för att lägga upp dem på kant i isig, brant pist och bara köra på. Det går typ 100 km/h efter två svängar. Vid hasande runt i puckelpist är de helt enkelt för breda med sina 125 mm i midjan, de får inte plats båda två i gropen. Hade jag vetat detta hade jag tagit med mig mina raceing storslalomskidor eller kanske cyklopet och flugit till Hawaii och snorklat i stället?
 
I helgen började man dock prata om ett snöfall på väderkanalen. Hoppets tändes. Inga större mängder men tillräckligt för att få tillbaka skidglädjen iaf och kanske tura ut i lite backcountry. Det var tanken att det skulle börja snöa ikväll och snöa onsdag-torsdag. I eftermiddags ändrades det till följande:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trace betyder "spår" av snö...dvs. motsatsen till kräksnöa - me dont like!
 
Det enda positiva med denna rapport är att det med största sannorlikhet inte blir någon 600 meters line up två timmar innan liften startar. Vi kommer att ställa klockan i morgon och se om det trots allt kommit någon snö under natten vilket man gör genom att kika på webcamen för Gnorm - the powder gnome. När han inte syns under all snö betyder det löjliga liftköer och mycket snö.
 
Gnorm skulle behöva försvinna 2-3 gånger sin egen höjd
innan det blir åkbart igen
 
Dessvärre skulle han behöva begravas 2-3 gånger sin egen höjd innan det skänker någon större glädje till oss. 6 cm på torsdag...orkar inte ens börja förklara hur lite det betyder för bergets snöupplevelser just nu.
 
Jag köpte simglasögon idag och simmade 30 längder i basängen. Får satsa på årskort på simhallen i stället. Kanske göra säsong där?
 
Goddamnit! Over and out!
 

Kommentarer
Postat av: Moster Mia

Vilken otur du har men tur att du bara satsade en månad den här gången, utifall att solen fortsätter att plåga dig och backarna!
Det hade ju varit en bra ide (sitter på jobbet och vet inte hur man gör ett apostrof-e på pc)att drå iväg till subtropiskt klimat, fast, nja, nu har du ju bara två veckor kvar, så tiden räcker väl inte till en sådan akutresa i mellantiden.
Kram! :)

2014-01-29 @ 12:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0