Efter regn (snö) kommer solsken...

Förra veckoslutets snöfall bättrade på snötillgången och gav oss äntligen möjligheter till de efterlängtade puderåken. Tyvärr var vi inte ensamma om att ha suktat efter dessa snöflingor så när portarna äntligen öppnades på lördagsmorgonen var det fullkomligt kaos. Okey det var kanske inte upplopp och kast med liten gatusten som är lite poppis i vår popphuvudstad Götlaborg. Men god damn it vilka köer och vilken hets det var på berget den dagen.

Sen lyckades givetvis snöfallet tajma in samtliga möjliga faktorer för att få berget fullständigt uppkört och våldtaget på en dag...(men det kan vara fint att flyga ut över drivor i alla fall)

1. Samtliga säsongare törstade efter snön som uttorkade vampyrer
2. Snön kom precis lagom till helgen = helggäster från B.C. och Alberta
3. Springbreak = massor av finniga tonåringar som brölar runt i backen
4. Underbart väder och sol.
5. El Nino...kan ge mig fan på att den där Mexsaren ligger bakom något jävulskap i alla fall

Hetsen på lördagen begränsade våra foto sessions som jag skrev sist då vi verkligen försökte ta tillvara på det mesta av snön. Enda gången vi hade fram kameran den dagen var nog när jag åkte ner i north bowl som ni ser här.

Efter någon minuts hajkning upp mot en ridge når man detta fina åk i northbowl



samma ridge..



lägger en sväng...

Till vår stora förvåning var det ett fullkomligt tyst och lungt berg som vi kom upp till på söndagen. Inga tjoande nordamerikaner i skogen eller brölande tonåringar på haschplankor. Helt tyst och berget helt för oss själva (eller ja nästan i alla fall).
Vi tror att det berodde på att:

1. Det var inte snö som säsongarna törstade efter - men däremot öl. Därför låg många hemma och slickade såren
2. Helggästerna som plågat sina ben dagen innan har inte samma muskulatur som en säsongare bygt upp och tyckte att skidåkning på en resdag är jävligt överskattat
3. Vårlovet var slut och ungdomarna åkte hem till mamma och ljög om hur bra och lugnt det varit på deras band-camp
4. Solen fortsatte att gassa - förstår inte varför ingen vill vara ute i sånt väder.
5. El Nino var förmodligen på Taco Bell och käka bakismat med någon springbreak tjej som han lurat med sig hem kvällen innan...

Tänkte jag skulle äckla er med lite bilder från söndagen.

Underbart åk i skogen mellan south bowl och montana bowl

Sköna svängar i vårsolen


Skönt att känna på flytet i nya skidorna...

Hoppar ut genom träden och ser ytterligare ett ospårat snöfält framför mig = sann lycka!



Påväg till ett av eftermiddagens åk (utanför skidområdet) hittade vi ett så sjukt fint område som var hel orört och inte ett spår. Detta var bara tvunget att fotas men det betyder ju också att en får stå kvar och se sina vänner knalla vidare för att lägga first tracks. Då jag och Georg åkte med våra norska vänner som vi gjort rätt mycket på slutet hade jag med andra ord 75% möjlighet att slippa sitta kvar. Efter diverse jiddrande från tävlingsledningen och ganska uppenbara regelvidrigheter hade min chans att få lägga first tracks minskat till 3,4 % chans. Det blev nitlott och Georg vann konstigt nog, jag blev sittandes kvar. Men fina bilder blev det!

Georg lägger först tracks, enbart hjälm och vantarna syns...


Tor Øystein droppar en klippa


Jörgen tar en liten tall och hoppar in på orörd snö



Jörgen droppar. Nu har han börjat snacka om en 15m hög klippa som han vill ta innan han åker hem...jag vet inte jag...jag tror jag ställer mig och fotar istället



Dags att knoppa in nu. Jag ska försöka få tid till att skriva ett inlägg i morgon också vi var ju på topptur i en nationalpark här om dagen som jag tänkte få dela med mig av till er mina kära läsare. Jag har ju varit lite dålig på att göra just det på senaste tiden...

Trevlig arbetsvecka på er alla där hemma!




Kommentarer
Postat av: Albing

Ser ju helt vansinnigt trevligt ut. Det känns mycket glädjande att du sällat dig till Völkl-familjen nu, välkommen!

2010-03-22 @ 08:15:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0