Vancouver tur och retur

Dags att ge er en reseskildring om min och Georgs road tripp förra helgen.

Då väderprognosen för Revelstoke såg ut ungefär så här för helgen, vilket ungefär var motsatsen till den snö vi hoppats på, så beslöt vi oss att ta en spontan resa till schtoorschtaaan Vancouver. Viktor och Therese som lämnar oss i källarfamiljen på söndag åker tillbaka från just Vancouver och ska tillbringa lite tid där innan de reser hem till Sverige så deras intresse av att åka de ca 60 milen (enkel resa) var minst sagt svalt.
Efter lite googlande på nätet fixade Georg fram en bra deal på hyrbil i Salmon Arm. Våra helt underbara "styvföräldrar" som vi bor hos erbjöd sig skjuts de ca 10 milen då de ändå skulle köpa en ny dörrmatta och en toaborste där (helt otroligt vänliga och hjälpsamma människor).

Georg ser rätt nöjd över att få åka lite pick up. De gillar Ford och de gillar svarta bilar helt enkelt.

Skönt att få kliva upp i en bil, då vet man att det är en rejäl pjäs. John och Christine visade stolt upp sin stolthet Ford F150 och deras satelitradio med 1244 kanaler. Den lilla hunden peanut (eller som jag tycker låter bättre earth nut - rakt översatt från svenskan) var med och satt på sin lilla tron på armstödet (optimala stället att sitta på i händelse av en krock...120 km in i framrutan - är det då det blir peanut butter?). Baksätet var så stort att jag fick torgskräck men vi var väldigt nöjda med att få skjuts och en redig genomgång av olika sjöar, berg, dalar och annat fint som passerades på vägen.

Väl framme på Budget (biluthyrningen) i Salmon Arms var det en gubbjävel som försökte prata ihjäl oss i en dryg halvtimme. Det var väl iofs trevligt att han ville prata om sin sons benbrott och snowboardåkning men eftersom han försökte prata ihjäl (eller omkull?) tjejen före oss i ytterligare en halvtimme var vi sådär nöjda när vi äntligen fick nyckeln till vår bil. En pontiac G6. Eftersom Georg denna förmiddag hade överaskat mig med att inte bara fixa en hyrbil utan även kollat upp Vancouver Canucks spelschema och sett att bröderna Sedin skulle lira vid 5.30 P.M. så minskade herr gubbjävlel på budget vårt redan toooighta tidsfönster för att hinna fram till matchen.

Efter det blev det kramkalas med Christine och John som likt våra riktiga föräldrar hade tillbringat timmen vi fick inne på budgetkontoret med att ringa in olika områden i downtown Vancouver som vi absolut skulle undvika och INTE vistas i på kvällstid.

Äntligen iväg och köra lite bil - jag lever ju som upp, som många av er vet, när jag får irritera mig på folk i trafiken. Då mår jag som bäst. Denna konst har jag lärt mig av min kära far genom timtal av övningskörning i 16års åldern, som liksom mig tar varje tillfälle i akt och ger folk en riktig lektion i hur man kör bil på bästa sätt
Efter några mil på en krokig och smal landsväg byttes vägstandarden mot en tvåfilig motorväg mitt ute i ingenstans. Sweet tänkte jag och trampade ner pedalen med tankarna på hockeymatchen i Vancouver. Något som vi konstaterade vetenskapligt på vår väg mot Vancouver var att kvinnor i Kanada inte heller kan köra bil. Vet inte hur många bilar jag fick köra om på insidan för att kvinnor/tjejer/dampatrask satt och sov bakom ratten i vänsterfilen....vad är det? Va? VA? VA?!? Försökte lära dem att köra tills jag blev helt matt, lämnade över ratten till Georg och valde att köra med samma taktik som jag gjorde när jag, Torn och Britta klämde in oss i en minibuss och korsade hela thailand med möten på väggrenen på motorvägen - då gäller det att kunna somna så snabbt som möjligt. Ungefär så kändes det även med en stockholmare bakom ratten mitt i ett bergspass...

Solnedgång över Vancouver

När jag sedan vaknade upp satt vi mitt i rusningstrafiken in till Vancouver. Min taktik hade fungerat och allt gått bra. Bilden ovan är tagen från bron som vi passerade ett litet tag efter att tidigare refererad bild togs. Helt magiskt med bergen i ena horisonten och oceanen i den andra. Mäktigt! Tidsmässigt låg vi rätt okey till i detta läge, som ni ser på bilden är det solnedgång och med tanke på hur solens strålar bryts mot bergtopparnas snö och kastar tillbaka det lite orangefärgade skenet tyder det på att solens vinkel över horisonten var så pass att klockan måste ha varit 5:02 P.M. när kortet togs.

Happy time! Vi skulle bli lite sena till matchen men vi beslutade oss iaf för att ge ett försök att hitta till arenan och förhoppningsvis kunna köpa en biljett på svarta marknaden utanför.  Enda problemet var väl att vi inte hade googlat var arenan låg så jag fick på knackig svengelska fråga en jeppe som väntade på att få gå över ett övergångsställe. "Hello, wi ar lokking får the place where they plaj hockey. Do you knåw wär that is?". Killen var ett geni och dirigerade oss nästintill perfekt. In med bilen i P-hus och promenix för att hitta någon biljett. Där tog det dock stopp, inte alls så lätt som man kunde ha trott. Faktum är att det var helt öde i området kring arenan. Lite molokna gick vi istället tillbaka till vår bil och navigerade oss fram till vårt hostel som låg smack in the middle of downtown...typ bargatan no:1. Väldigt mycket alternativa människor, pundare och uteliggare och Georg började direkt rynka på näsan. Man skulle ju kunna tro att han är van vid sånt genom alla jobbresor och det faktum att han bor i London men nej, så är det inte.

När vi checkade in på vårt hostel fick jag dock förklaringen till varför det var så dött utanför arenan, matchen mellan Vancouver Canucks och Chicago Blackhawks visades nämligen på storskärm och Vancouver hade vita tröjorna på...alla som är hockeyintresserade och inte bara håller på Djurgården som en hobby, vet ju att i NHL skriver man besökande lag först. Det förklarade ju också den udda tiden kl 5.30 en fredag...då chicago ligger några tidszoner bort. Hur som helst, nästan lite lättade då vi ju faktiskt inte "missat" matchen helt plötsligt, käkade vi en god middag i en närbelägen restaurang. Gick en kortare sväng på bargatan, förfasades över alla fulla människor och modet i Kanada. I princip alla tjejer som skulle ut på nattclub hade klätt sig som prostituerade. Det var i och för sig ett antal strippklubbar på gatan men jag tror inte att alla jobbade där.

Efter en tidig kväll och en halvkass sömn på vårt dormroom vaknade vi tidigt och frågade oss vad man ska göra i Vancouver om man vill se så mycket som möjligt på kortaste tid. Vi kom snabbt fram till att det bästa är att göra som alla amerikaner. Börja dagen med en dounut på starbucks och därefter sätta sig i bilen och se världen från den.

Min första dounut någonsin tror jag, jävligt skeptisk till det där alltså. Men Chorgeboy han tycker om sötsaker han.

Spana in mina brallor - ingen hockeyröv kvar snart

Vårt första stopp blev denna fina strand. Hittade en ledig parkeringsficka, kastade oss ut och fotade denna stenstaty som även varit symbol i OS. Läste en text på en stålplatta om den (tydligen en Enuitsymbol av något slag) och gick upp i bilen igen, bedömmer tidsrymden till ungefär 4 minuter. När vi kommer upp ser jag direkt något som verkade bekant i framrutan. Georg trodde att det var en reflektion från något fönster men jag såg redan på håll - vi hade hunnit få en p-bot. Jävla skitland, de är om möjligt mer nitiska här de satans p-lisorna hemma. Jag tror vi skiter i boten då vi hade hyrbil, men det återstår ju att se vad som händer med det till slut. Jag vässar pennan och gör mig redo för strid. Brukar ju vinna mot de där parasiterna till parkeringsbolag. Men i Kanada, ingen 5minuters koll där inte...

Nästa stopp blev en park, Stanley Park (eller nått), som man mycket bekvämt kunde köra bil genom. Stannade dock på några ställen och tog lite foton.

1. Jag och Georg framför 5st totempålar
2. Georg spatserar på beach walken med downtown i bakgrunden
3. Sen lite mys på en parkbänk och beundra staden som har allt

Georg som är en man med väldigt stor personlig sfär och har väldigt svårt för manlig närhet har jag märkt (något som jag jobbat bort för länge sedan i alla hockeylag) överaskade mig när jag kikade igenom bilderna på min kamera. Jag har flera gånger försökt få känna på hans skägg men han har vägrat och tittat på mig med en iskall blick. Misstänker att vår avskedskram kommer att se ut något sånt här där Georg är Derek bror till Will Farrell i Step brothers. Då vi bara hade en kamera med mig oss på trippen fotade även Georg en del och detta inslag hittade jag när jag bläddrade igenom den.

En jättefin liten blomma som Georg hittade. Jag tror han håller på att mjukna upp.

På vår lilla utflykt på förmiddagen var vi givetvis tvungna att besöka lite sportbutiker. Bland annat finns Arcteryx outletbutik i stan som givetvis fick sig ett besök. Även andra butiker besöktes men då det blev lunchtajm tog vi bilen tillbaka in till downtown för att få oss lite mat och citypuls med eventuell shopping.

När vi stannade på ett torg (där mycket av OS sändningarna var ifrån) för att ta oss en lunchbira lyckades jag få in lite "mitt i naturen" i kameralinsen även jag. Medan G-unit införskaffade första rundan med öl passade jag på att studera två gråsparvar som kopulerade i en rabatt rätt nära mig. Väldigt intressant att se hur de höll på. Säkert en 15-20 gånger hoppade herr gråsparv upp på sin frus rygg och satte på henne. Outtröttlig liten rackare det där. Jag tappade dock aptiten lite och tog bara in flytande efter det.
Detta är vad vi tror någon form av bibliotek eller kulturcentrum där helt plötsligt några människor hoppade ut från taket, fastspända i linor och började hoppa och dansa...rätt coolt såg det ut men vi fattade inte vad det handlade om.

Sen slet vi skosulorna på Vancouvers gator och kikade in i ett antal butiker, jada jada jada...sen blev det kväll.

På kvällen hade vi bestämt träff med en kille. Håll i er nu. Georgs (vi kan kalla honom för G-unit, börjar ledsna på att skriva hans riktiga namn i tid och otid) flickvän Anjas kompis Keen som G-unit aldrig träffat skulle träffa oss på en restaurang. Eftersom vi var lite tidiga, ungefär en 18 minuter, så gick vi in på en bar i närheten (som otroligt nog hette Georg) och tog varsin drink och en bira före vi skulle träffa denna kille. Det blev lite tajt att hinna få ner det men det gick bra. Lagom avslappnade kunde vi sen ändra den sjukt fina japanska restaurangen som Keen hade bokat bord på. Tydligen känner Keen han som äger stället. För övrigt väldigt mycket asiater i Vancouver vilket borgar för bra asiatisk mat. Bingo - detta ställe var värt ett besök. Det var lite som tapas på japanska. Keen som vet vad han snackar om beställde in massor av olika rätter och vi åt. Delade av rätterna och njöt. Sen hetsade vi varandra att dricka Sake (jag har ju aldrig provat tidigare så det är klart att två små killar i lätt flugviktsklass skall utmana mig) - både varm och kall. Vi hade en väldigt trevlig middag och när vi skulle betala för oss hade Keen redan tagit hand om det med några magiska tecken eller nått. Vi fick i alla fall inte betala. Helt oacceptabelt. Skönt för oss då jag tror att notan landade på upp mot 2000 pix.

Kvällen fortsatte, efter en bilfärd i Keens Audi A4 (man kan tydligen köra riktigt bra med 5 shots sake och några öl i kroppen i detta land), med ett barbesök där Keen hade fixat dit några tjejkompisar. Han introducerade oss för varandra och förklarade sedan att han var tvungen att åka hem då han hade jobbat och var trött. Vi sa adjö, tackade för allt och bestämde träff dagen efter. Strax efter att han gick tog vi beslutet att åka hem också - hans trevliga tilltag att förse oss med damsällskap kändes bara lite väl krystat och ingen av oss (varken vi eller dem) ville väl vara där så vi drog hem och sov.

Vaknade upp med en bäver i halsen och en apa i sängen bredvid min. Sängen var tom när jag la mig men under natten hade vi tydligen fått en till rumskamrat och han satt nu i sängen och mediterade på något konstigt, apliknande sätt - alternativt pratade med sina inre demoner. Jag låtsades sova tills han gått ut ur rummet och gick sen och duschade.

G-unit känner på stilla havet för första gången någonsin

Pigg som en nyponros försökte jag få liv i G-unit som gossat till det ordentligt i sin hostelsäng, trots att han mest förfasade sig över sitt första boende på hostel. Vi började dagen med att dra ut till universitetsområdet och körde runt lite, stannade till på en strand. Körde lite morgongympa i vattenbrynet, besiktade beachvolleyplanerna, kollade in lite hus osv.
Efter att G-unit pillat lite på stilla havet ringde vi upp Keen och bestämde träff med honom på ett mall norr om staden. Då vi skulle åka hemåt och hade en busstid att passa var vi tvungen att ta lilla turen med Keen som gjorde ett fantastiskt jobb även denna dag. Han mötte upp oss och visade oss runt i omgivningarna.

Keen och Georg pratar om hur fint det är i Norge och vad trevliga tjejerna där är.

Jäkligt fina omgivningar. Från en av dessa vikar vi var i utgår en av färjorna till Vancouver Island.

I en av vikarna låg det två sälar och gottade sig. Nää, det var tydligen inte säsong för dem just nu men däremot fritidsdykare som njöt av det klara vattnet.

Georg försöker koppla händerna och springa ut i vattnet med Keen rycker tillbaka sin hand. Han vill springa i själv.

Plötsligt sprattlar Georg till i ett glädjeskutt och dansar upp till bilen visslandes på "mors lilla olle" för att hämta handduken. Han ska bada i Pacific Ocean. Keen kan inte vika ner sig, han är ju i princip ninja, men det kan jag för jag är fortfarande förkyld och känner inte för att bada i 8 gradigt vatten. Jag badar bara om det är isvak på vintern - jag är norrlänning. Grabbarna och tjejerna längre bort på stranden kommer precis upp ur vattnet iklädda torrdräkter och cyklop, de skrattar åt småpojkarna som jollrandes springer ner mot vattnet tillsammans och kör en baywatch. Efter 1,4 sekunder är Georg redan uppe ur vattnet igen medans Keen med sin ninjastyrka lyckas simma några simtag (själv vet jag inte om jag ska skratta åt dem eller imponeras).

Med hänsyn till barn, kvinnor och känsliga läsare valde jag att censurera denna bild då G-unit valde att bada i see through bralla.

Efter simturen köpte vi med oss lite mat och drog upp i en riktigt fin skog (typiskt bra att göra när man befinner sig i grizzlybjörnens land). Keen studsade runt på stenar och stubbar som en annan liten 12 åring och visade glatt runt oss bland vattenfall och annan fin natur.

Vattenfall

Sedan kollade vi runt i hans bostadsområde, eller ja rättare sagt hans mamma och pappas. Keen är nämligen 31 år men är sedan ett par år tillbaka skild från sin fd fru som är modell/skådis eller nått. Något som han var väldigt bitter över och pratade ganska mycket om efter 4-5 sake. Nu mera bodde han hemma hos mamma och pappa i ett sjukt fint hus men en enorm utsikt. En av de fd grannarna i området var Ed Jovanovski, hockeyspelare som lirade i Canucks med Öhlund, Näslund och grabbarna. Bra med penki i det området helt enkelt - så även Keens päron vad jag fick för mig.

Vid den här tiden hade klockan runnit iväg en del och G-unit var lite nervös att vi inte skulle hinna med bussen från Salmon Arm där vi skulle lämna bilen. Därför fick jag sätta mig och tjurköra skiten tillbaka i 180 knyck. Förbannad på allt och alla som var i vår väg. Då kan det se ut något sånt här:

Full koncentration med aggressiv blick "men flytta på dig då för s***n"

Vi kom fram till Salmon Arm i tid för bussen och han till och med köpa lektyr för bussresan men det får bli till ett annat inlägg för nu ska jag fan gå och sova. Det snöar på berget och jag ska upp tidigt. Avslutar med en hyllningsbild till John Häll, något sånt här skulle du ha istället för den där jävla pizzaräääjsern. Mycket mer praktiskt för dina fritidsintressen!

Love! Joy! Peace!

/S

Kommentarer
Postat av: Balboa

Fastnade på en detalj här. Kan du beskriva lite mer ingående om hur George gjorde när han satt och myste på parkbänken?

2010-03-12 @ 15:06:17
Postat av: Torn

John kör en kokainsläde!!

2010-03-12 @ 22:09:57
Postat av: Andreas

Balboa, trodde du kunde det här med mys redan.

2010-03-12 @ 22:42:36
Postat av: Gunar

Martin, lite irriterad över användandet av smeknamn men låt gå. Du måste ju äta, du är ju bara skinn och ben karl. Du ser ut som Mats Sundin på cocaine slim diet... Ta dubbel matsäck nästa tur.

2010-03-16 @ 08:50:03
Postat av: sunken

Baloba, som Furu konstaterade så behöver nog inte du någon större förklaring hur man myser, det känns som att du har stenkoll på det.



Jasså John Häll kör en kokainsläde, är det så de heter?



Original G-unit, sorry men jag orkade inte skriva Georg någon fler gång. Jag ber om ursäkt och lovar att det inte ska hända igen. Vad är det egentligen för snöskoter du gått och köpt gunar?

2010-03-16 @ 18:57:19
Postat av: Gunar

Jadu, det återstår ju att se om jag hittar nåt mer fel på den men en lynx är det. Finsk robust kvalitet.

2010-03-17 @ 09:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0