Fågelholkar

En inredningsdetalj som är värd att nämnas i detta forum förutom den ljusa heltäckningsmattan och de vackra feljkblomuppsättningarna i rosa plast är den något udda samlingen av fågleholkar. Ett av Christines största intressen förutom sin hund är nämligen att måla och samla på fågelholkar.

Hon köper dem prefab och sitter sedan nere i verkstaden, en liten skrubb som är en del av vår källare. Där har hon sina färger, penslar och givetvis den obligatoriska TVn (misstänker att hon lyssnar på morsans favoritprogram med Dr Phil) som hon kan ha på i bakgrunden medan hon pysslar på. En del samlar på frimärken, en del på hockeykort, några på pälsänglar...andra samlar på fågelholkar!

Det roliga är att de egentligen är helt värdelösa i sitt syfte att inhysa en gästande fågel då ingångarna är underdimensionerade och i merparten skulle inte ens en kungsfågel kunna sträcka ut sitt föga mäktiga vingspann på 13,5 cm.

Möjligtvis att en färgblind gråsparv eller en grymt hipp dvärgmes skulle välja holken på grund av de tilltalande mönstren eller färgkombinationerna. Men helt ärligt så är de helt fantastiska - jag hade flyttat in direkt om jag fått plats!

169 stycken har vi här nere i källaren.

Puder i morgon, hoppas de öppnar upp Greely bowl precis framför ögonen på oss.

Kommentarer
Postat av: Storen

Man kan tydligen koppla av genom en mängd olika hobbies. Hälsa Christine att det här är nog en av de mest udda jag kommit i kontakt med under mina snart 60 levnadsår.

2011-01-10 @ 08:57:51
Postat av: Mia

Helt underbara! Coolare än att samla på porslinskatter i rosenmönstrade pastellfärger iaf!

jag vill också bo i en holk!

2011-01-11 @ 15:12:49
Postat av: Katja

Vi som måste måla om huset...nu vet jag hur:) som den svarta med rosa kors på ..eller varför inte svart med vita döskallar...kommer definitivt bli den coolaste standardvillan i S Sunderbyn..:)

2011-01-12 @ 13:24:55
Postat av: Albing

Nu har jag sett fågelholkar tre dagar i rad när jag förväntar mig att läsa om och se lite fin skidåkning. Jag hoppas att föret är sjukt bra då alla andra ursäkter ej är godtagbara.

2011-01-12 @ 14:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0