Brev till Idioten...

...som jag tydligen själv valde att döpa dokumentet till när jag först skrev det.

På allmän begäran, eller ja inte vet jag? Men vissa har efterfrågat mitt brev till hantverkaren som ställde honom mot väggen och medförde att han la sig platt och betalade för nytt material och drog tillbaka sin faktura....han insåg nog helt enkelt att han hade att göra med en större idiot än han själv!?

För att skydda huvudpersonens integritet har jag valt att inte kalla honom vid namn här nedan utan bara som "Idiot". Håll i er för det är en lååång läsning men kan säkert vara bra som handbok för folk som hamnar i liknande situationer? ;)

Hej Idiot,

jag väljer att använda denna kommunikationsväg då jag finner den mest lämplig i den situation vi nu befinner oss i. Jag vill först och främst börja med att beklaga mig över de facto att vi är i denna situation och det är något jag absolut inte hade önskat då det tar väldigt mycket energi och kraft från mig vilket jag helst hade undvikit. Det vidare arbetet med mitt kök beror och jag får fortsätta bo i en byggarbetsplats vilket jag vid detta lag hade hoppats på att slippa.


Hela grejen med att leja in en yrkesman att utföra arbetet med att lägga mitt nya klinkersgolv var att  undkomma detta arbete och det var jag beredd att betala för då jag inte ansåg mig ha varken tid eller expertkunskap inom området. Men jag reagerar starkt över slutresultatet av ditt arbete och det är därför jag nu bestridit din faktura då jag inte anser att det håller måttet på vad som förväntas av ett fackmannamässigt utfört arbete.


Eftersom jag inte själv är någon plattsättare utan bara kan utgå från min bild av hur jag hade önskat slutresultatet och vad jag har för uppfattning om ett godkänt utfört arbete, förvisso med stöd av min utbildning inom byggbranschen och de erfarenheter jag har inom mitt yrke, har jag de senaste dagarna rådfrågat en mängd människor med olika erfarenheter i branschen.


Jag har skickat bilder till ett par människor som jobbar som plattsättare hos seriösa företagare, bland annat på den rörgenomföring som Du påstår vara en ”standardlösning”, att ”man gör så, man fogar”. Den unisona åsikten av denna bild jag har visat dem är att de aldrig skulle få godkänt av sin chef att lämna det på det viset, att de hade fått göra om arbetet helt enkelt. Att borra hål i plattan för rören och ta ut plattan bakom elementrören för att sedan återställa denna och foga med en mörkare mjukfog eller liknande är något som de jag pratat med anser vara en standardlösning och praxis vid liknande fall.


Jag har även haft tre stycken människor som alla har arbetat som plattsättare på plats i lägenheten. Varav en av dem är företagsledare för en välrenommerad byggfirma i denna stad. Alla dessa människor har dömt ut ditt arbete och kan inte förstå hur du kan säga att det håller måttet för ett fackmannamässigt utförande. Ord som ”så här kan man inte göra”, ”han måste ju skämmas” och ”det här hade jag gjort om innan kunden hade sett det” är saker som jag fått höra vilket för visso känns bra för mig då jag känner mig säkrare på att mina åsikter är begrundade men inte desto mindre blir jag förtvivlad då jag inser att jag har ett golv som inte håller måttet och förseningen med mitt kök riskerar att bli långvarig och kostsam.


Dessutom har jag varit i kontakt med BKR (Bygg keramik rådet) och pratat med en expert hos dem. Jag har förklarat för honom hur jag upplever golvet med generellt mycket ojämn utläggning och kanter och hörn som kommer att kunna orsaka skada på fötter och möbler samt försvåra städning etc. Det som framgick av denna konversation var att även om toleransnivån på en enskild platta är 1,9mm ((300+600)/1000+1mm) så kan inte flertalet plattor kanta som det gör på mitt golv, oavsett om det är inom en utsatt tolerans eller inte. Det vill säga om det förekommer flera ojämnheter, kanter och vassa hörn över golvet så spelare det ingen roll om de enbart mäts till 1,5mm med ett bladmått, golvet i sin helhet håller ändå inte måttet. Dessutom sa han att om en platta ligger på en plats där det är väldigt exponerat (exempelvis vid ett handfat i ett badrum eller ett annat ställe där man riskerar gå mycket och kanske barfota) så skall plattan bytas ut/läggas om oavsett den kantar 0,5 eller 2 millimeter.


Jag är även missnöjd med att du inte hållit det mått på fogbredd som jag uttryckligen önskat både muntligt och skriftligt på 3mm. Att säga att plattorna är fasade och omöjliggör detta håller inte. Kanterna på plattorna är raka och hade någon form av kilsystem använts (eller foglina för den delen) så hade avståndet på 3mm kunnat hållas. Den varierande fogbredden (3-6 mm) är väl något som jag hade kunnat leva med om jag själv hade lagt ut det men nu har jag anlitat Dig och uttryckligen bett dig utföra det på detta vis och även bett Dig kontakta mig om det skulle vara några problem med detta. Så därför blir även detta en punkt som jag vill kommentera.


Där vi sedan kommer ut i hallen fattar jag ingenting vad som har hänt? Här har du genat i kurvorna så de närmast liknar fuskjobb. Att frångå den önskade mönsterpassningen vid dörren till köket kan jag köpa om det på något sätt gör det snyggare i slutänden och förenklar Ditt arbete men att du har lagt in småbitar närmast ytterväggen mot trapphuset samt väggen mot köket, av som det verkar för mig ren lathet för att det är enklare att kapa tvärs plattan än längs med kan jag inte acceptera. Det ser riktigt fult ut och de hantverkare som varit hos mig och tittat på detta kan inte förstå hur du kunnat göra så. Den lilla förenklingen du gjort på höger sida vid ingången till köket där du kapat ur ett helt hörn och ur en platta och sedan lagt dit en passbit med en onödig fog som resultat hade jag också kunnat acceptera om inte helheten hade varit så undermålig som den faktiskt är. Vid en sådan genomföring vid dörrpost måste du ju kunna kapa ur ett spår i plattan och lägga i den på plats i ett stycke?


Med tanke på det jobb som du lagt ner (34 timmar) och önskar få betalt för, vilket jag också frågat folk och firmor i branschen över rimligheten i (att vara två man vid läggning av klinker på 13 kvm...), så kan jag inte begripa hur det kunnat bli så pass undermåligt. Du har trots allt lagt ner ett antal timmar på flytspackling och jag kan inte förstå hur vi nu står med detta slutresultat.


På det sätt jag ser det har Du två val att ta ställning till:


Det första är, hur mycket jag än ogillar det då jag helst inte hade sett dig i min lägenhet igen, att du gör om arbetet på ett korrekt och fackmannamässigt sätt. Det är din lagliga rätt att göra om arbetet och få betalt en skälig kostnad,  det har jag undersökt.


Det andra är att du betalar mig för kostnader som täcker nytt material (plattor, fix och fog – jag kan meddela dig var jag köpt dessa och vad plattorna heter). Jag vill även ha ersättning för slitage på den sågklinga som Du använt på min privat lånade klinkersåg och som jag förväntas återställa till min vän i det skick jag lånade denna (varför och hur du kunnat låna denna utan mitt godkännande övergår mitt förstånd). Jag erbjuder mig dock att bjuda på arbetet med att riva ditt utförda jobb och även på ersättning för ”sveda och värk” som detta åsamkat mig med syftande till förseningar i mitt projekt med minst 2 veckor och bortfall av inkomst från arbete på grund av stress och okoncentration åsamkat av detta ärende. Givetvis kommer jag heller inte att betala något för det undermåliga arbete som du lagt ner vilket jag hoppas att du förstår.


Då du vid vårt senaste möte den 21/12-2011 ståndaktigt påvisat din ovilja att lösa denna situation genom samtal och resonemang ser jag ingen mening att prata med dig i telefon något mer. Du kan komma i kontakt med mig via nedanstående kontaktuppgifter eller genom mitt ombud, Fredrik Sidevärn på telefonnummer: XXX-XXX XX XX


Kommentarer
Postat av: Julia

En välförtjänt skriftlig lavett! Hoppas du får formulera julklappsrim i år istället!

2012-02-24 @ 20:43:51
Postat av: Anonym

Årets julklappsrim gick inte heller av för hackor kan jag intyga/ modern

2012-02-26 @ 18:55:41
Postat av: Martin Stenberg

Underhållande! Jag rippar denna för kommande renoveringar, borde funka på det mesta, bara att byta ut vissa "facktermer"



//Martin

2012-02-27 @ 21:39:11
Postat av: Pitten

Priceless! Fått något svar?

2012-03-03 @ 13:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0