Mrs Gloria Coleman

Jag har utsatts för ett bedrägeriförsök på nätet!

Kände direkt att det var något skumt när jag fick ett svar på en skidannons som jag har på en svensk sida för skidåkare. Anledningen - en "kvinna" vid namn Gloria Coleman ville köpa skidorna till sin dotter som en bröllopspresent... Vad en, som det verkar Brittisk kvinna/tjej, skulle med mina 191 cm långa puderskidor till är högst oklart men jag tänkte att om det mot förmodan skulle vara seriöst så skitsamma, pengar är pengar!
I vanliga fall brukar man ju även ha lite frågor om själva produkten, skick etc. men det var tydligen inte så intressant.

Första kontakten "hon" gjorde löd:

jag älskar detta, vad är din slutliga priset i euro?" - en klockren google translate översättning till svenska.

Jag svarade i stil med:

"Vad älskar du? Skidorna eller att pruta?"

Jag tänkte ett tag att det även kunde vara någon som kände mig som drev med mig så jag spelade med. Till slut skrev "hon" att hon skulle ha skidorna och att hennes chef skulle skicka en check eftersom han var skylldig henne pengar och hon själv var på uppdrag av Röda korset i Syrien så hon hade ingen som helst möjlighet att föra över några pengar....mmm, väldigt troligt!

Haha, ja jag lät "henne" i alla fall skicka en check med posten och när den kom fram var den skriven på £2400...sisådär 8 gånger mer än vad jag begärt för skidan. Givetvis var tanken från deras sida att jag skulle ha löst in checken, sen vill de att man skall skicka tillbaka de pengar som blivit för mycket och när det väl är gjort så drar de tillbaka checken så den studsar...

Checken...en skida för sisådär 25000 kronor är fan dyrt alltså!

När jag påpekade för dem att det var för mycket pengar och att min bank inte accepterade checken fick jag som svar att vi hade en överenskommelse på detta förfarande och att checken inte gick att skicka tillbaka för det var en löneförmån från hennes chef....

Jag skrev då att jag skulle kontakta svenska polisen, förstöra checken och att det var ganska tydligt att de försökte lura mig.....efter det har jag inte fått något mer mail av dem. Jag blir så fruktansvärt förbannad att det finns människor som försöker lura till sig pengar av vanligt folk på detta vis. Ok om man går och rånar en bank liksom men när man gör sådana här kriminella handlingar som drabbar vanligt folk så är det ju riktigt grisigt?

Så om ni får mail från [email protected] så VARNING!! WARNING!! Bedrägeri. Scam. Fraude.

Hoppas att det kan hjälpa andra genom att skriva lite sökbara ord i en blogg...

Nu har det kommit lite snö, spanar på Mnt Baker också - där har det dumpat >60cm på ett par dagar, jag tror vi måste åka dit i början av veckan!! :)

//M

Kommentarer
Postat av: Robin

Ciao. Vad skoj. Även jag har fått ett lite mail från fröken gloria. Men då var hos röda korset arbetare i Pakistan osv.



Rakt ner i papperskorgen med sånna mail.



/R

2012-02-19 @ 07:46:52
Postat av: Henrík L

Läckra bilder och jag är inte ett dugg avundsjuk. Roligt att du fåtte en kompis i Gloria.

2012-02-20 @ 07:55:44
Postat av: Gustav N

Halloj.
Så bra att jag hittade denna sidan.
Jag har också fått mail från [email protected]
Som vill köpa min ryggsäck - tyckte det lät fishy med checkar hit och dit.

2012-11-06 @ 11:13:53
Postat av: Elin

Hej! Även jag har ju fått ett sspännande mejl från Mrs Gloria. Blev ju såklart misstänksam så började googla efter andra mejlet från "henne". I detta fall var hon på nån oljerigg och jobbade. En mycket berest kvinna låter det som ;)
Tack för att du gjort mig och andra uppmärksammade på detta bedrägeri!
Mvh Elin

2012-11-06 @ 14:09:16
Postat av: Martin

Gustav och Elin - kul att jag kunnat hjälpa er med dessa bedrägeriförsök! Kul att få feedbacken. Det var ju för att hjälpa andra som jag skrev lite sökbara ord som kunde dyka upp och vara till hands för andra! :)

//Sunken

2012-11-06 @ 14:54:45
URL: http://youareon.it

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0