Raggmunkar med lingonsylt och fläsk

Ja men satan vad det snöar nu då! Det är svårt att vara bitter när Revelstoke ligger mitt i ett nederbördsområde på väderleksrapporten men jag fixar givetvis även det....

För trots att det har kommit ca 40 cm ny snö på berget senaste dagarna (vilket verkligen behövdes) så finns det vissa faktorer som påverkar den underbara tillvaron negativt, jag ställer upp dem i punktform.

- Pucklar (under snön) - eftersom det inte snöat på väääldigt länge har allsköns skidåkare hasat och skrapat ner existerande snö som lagt sig i formationer och som pucklar över i princip hela berget senaste veckorna. När det sedan kommer fjäderlätt snö ovanpå detta ser det ju väldigt fint och mjukt ut överallt vilket inbjuder till att gasa på. Men det är det inte, mjukt överallt alltså! Vissa områden är givetvis värre än andra (läs: områden inbounds som är lättillgängliga för noobs=nybörjare och annat pack) men det har resulterat i lite ömmande skenben på undertecknad.

- Family week - har det varit i veckan. Eller ja framförallt i helgen med en extra ledig dag för folk och fän vilket givetvis resulterat i att ännu mer folk letat sig hela vägen från Alberta och framförallt Calgaryområdet. Galet mycket bilar på parkeringen och ännu mer folk i backen. Att försöka ta sig förbi en hord med Albertianer som sicksackar framför dig i backen är en utfordring (opps där blev det norsk). I tillägg finns det allt för många som är minst lika pudertörstande som en själv vilket givetvis inte är till någon fördel för den snö som faller. Kanske inte så orginelt men det är ju synd att snön väljer att falla precis när det är som mest med folk här..

- Nordic Skibums Revelstoke - förpestar tillvaron allmänt genom att åka runt i dräkter, klä ut sig i 80-tals stil (hur fan de nu ska veta hur det såg ut då i backarna eftersom de flesta är född på 90-talet??) och åka i någon form av fackeltåg utan facklor men med tjo och tjim. De fortsätter helt enkelt göra bort oss svenskar och jag kör numera med att jag kommer från armenien när folk frågar. Dock känns inte Nordic skibums som speciellt jobbiga med tanke på ovanstående punkt...

Men okey, jag ska sluta gnälla - jag har det ju sjukt bra! Dagens "arbetsdag" började med att stiga upp vid 7.30 för att konstatera att det kommit 10 cm fräscht över natten. Vi tog oss upp till berget efter frukost och testade en sväng i ett åk som heter Sweet Spot (att det var värdelöst där behöver jag inte nämna - skyller på pucklarna enligt punkt 1). Kände att det ömmade på framsidan smalbenet och sa till "Hank the tank" att jag enbart hade ett åk till idag så vi gick ut till Montasamiskogen (en hajk på ca 30 minuter) och körde ner i en skog som är helt galen. Fick midjedjup puder på sina ställen och faceshots (av snön) nästan varje sväng - helt ok ändå ;)

Men eftersom benen ömmade så tog jag det mogna beslutet att ge mig där och vila/läka inför kommande äventyr. Så det blev en eftermiddag med sushi till lunch och ett besök på badhuset efter det. Sen lite slappande här hemma innan smågrabbarna från Arrowhights hörde av sig och ville bjuda på raggmunkar.

Kvällen avslutades med dagens höjdpunkt vid ett besök hos Rille och Carro och deras inneboende Erik, Jonte och Jocke
Bilden är snodd från nätet då jag saknade kameran och Erik inte hunnit uppdatera sin blogg så jag kunnat sno någon av honom. Men ungefär så här såg det ut, förutom bacon mot fläsk. Även med tillbehöret rårivna morötter

Höjdpunkten var givetvis raggmunkar med fläsk (eller ja bacon men det spelade fan ingen roll) och svensk lingonsylt som Eriks pappa smugglat med sig till Kanada på sin resa hit. Det var löjligt gott med en smak av Sverige - tack som f-n grabbar! Det var stort!

Vet inte om jag måste offra lite av mina gåvor till Christine och John på att återgälda detta nu. Har ju med ett exklusivt förråd med västerbottensost, hjortronsylt, trattkantareller och enbär samt avorioris.

Nu ska jag bada in benet med Voltaren-gel och knapra lite piller!

Ha en fin dag på jobbet där hemma!

//M

Kommentarer
Postat av: G

Halvdag när det finns fickor av midjedjupt puder? Du börjar bli riktigt gammal...

2012-02-21 @ 10:11:25
Postat av: Anonym

Idag är det brunabönormedfläsk- & TureSventonpatenterad temmeldag i gamla Svedala.

Gott!

2012-02-21 @ 14:07:02
Postat av: sunken

Georg, jag vet inte om du skall ta till ton riktigt? Vad jag minns så var du inte ens torr bakom öronen när du var här sist och ändå lyckades du med samma bedrift så det är nog knappast ett ålderstecken. Men jag har då inte hållit på med pedikyr, rakande av skenben osv som vissa andra...

2012-02-21 @ 18:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0