US and A!

Ja men herre jäklar, nu är vi på road trip!

Prognosen löd: kräksnö i Mt Baker, Washington USA.

Så vi fick med oss tre "smågrabbar" från Rickard och Carros boende, packade ihop oss i bilen i torsdags kväll för att förbereda allt (hör och häpna vad moget beteende?) och ställde klockan på 03.00. Vid 04.00 rullade vi ut ur Revelstoke på fredag morgon för att köra de ca 50 milen till amerikanska gränsen och sedan vidare 20 mil till ner mot Seattle där eftermiddagen planerades att spenderas med shopping och storstadsliv.

Värt att berätta om resan i korta ordalag:

- passagerare/fördelning: Jag och Sebastian samt Knatte, Fnatte och Tjatte. De tre Kalle Anka karraktärerna var givetvis förvisade till bilens mindre bekväma delar och där de fightades om att slippa sitta på en hård plastkåpa i ena änden på soffan bak. Men så går det när man inte tjing-paxar framsätena i tid...

Knatte, fnatte och tjatte pryder en väggmålning utanför ett av stoppen i samband med sebbes skidköp

- media unit;en i vår Nissan fungerade exemplariskt och bjöd på skön musik i stort sätt hela vägen vilket inte hade räknats med. Överföringen av vår digitala musik på telefoner och dylikt, via ett gamaldags band och ut till bilens högtalarsystem har inte fungerat klockrent under vintern men dagen till ära fungerade det nästan klanderfritt! Finstämda toner med allt från Raised Fist till System of a down kunde avnjutas de första fem minutrarna tills dess att medpassagerarna gjort revolt och bytt till lugnare toner.

- En av medresenärerna visade tidigt in på resan klara tecken på sexuell frustration och som ålderman i församlingen kände jag mig därför obligerad att köpa lektyr åt den unge mannen vid första bästa tankstopp. Det höll honom "lugn" ett tag men jag vet inte om det blev till det bättre i slutlängden..?

- Gränspassagen började mindre bra efter att undertecknad som likaså var chaufför lyckats missa en stoppskylt och rullat fram längre fram än  vedebörligt enligt tulltjänstemannen. Han frågade "Was there any special reason that you didn't stopped at the sign?" och var från början ganska svår och bitter. Men i slutänden var de jäkligt schyssta och inte bara släppte in oss i landet utan även bjöd på god stämning! :)

- Sebastian fick hybris och skulle köpa nya skidor. Detta medförde att samtliga medpassagerare fick se allt från downtown/city center till förorterna uppe vid 89e gatan norr om stan. Då tydligen hans ena skida fanns att köpa i en butik mitt i stan, hans stopper till bindningen i en annan butik långt norr om stan och slutligen skulle skiten monteras i en tredje butik....så här på efterhand hade det givetvis varit logistiskt smidigare om han själv tagit bilen och kört runt så vi fick göra stan men samtidigt var det tryggt att hålla ihop.

- REI: amerikansk stor kedja med allt som kommer till sportutrustning att göra. Jag skall viga ett eget inlägg om denna kedja så blir inte mycket mer här...

- I USA dealar man tydligen även vid bensinpåfyllning på macken?! Eftersom automaten frågade efter 5 siffor och ett OK och jag bara har 4 i min kod så gick jag in till butiken och frågade vad som gällde. Fick till svar en fråga: "hur mycket vill du fylla?". Jag meddelade mina 15 galons och frågade priset - killen bakom disken ryckte på axlarna och sa 40 dollars? Jag blev förbannad för det kändes inte seriöst och jag ville inte sticka in mitt kort efter det. Så jag sa bara "forget about it" lite surt. Translation break down??

- 20 mil till upp till Mt Baker: ganska möra killar packade in nya skidor och annat shoppinggods i bilen och körde norrut igen de ca 20 milen vid 9. Efter lite handling och försök till bensinköp landade vi i den hyrda lägenheten vid 12 tiden...grymt trötta och sega.

Vaknade upp idag med inrapporterade 19 inch (ca 50 cm) nysnö över natten. Magiskt!

Nu vill ögonen igen så jag släpper taget och ger efter. Nu blir det sova sova säng säng säng!

//M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0